lördag 6 mars 2010

Spår i snö



Snön berättar vilka djur som rört sig här hemma. Här kom haren för ett tag sedan och halkade lite i tjocksnön. Hare ger fina spår. De är inte så förtjusta i våra skottade gångar och deras spår är också väldigt lätta att särskilja från andra.



Här har den också varit. Det verkar som om även hararna tycker att våra snövallar nu är väl höga. Det blir många trampmärken uppe på vallen innan dom kan skutta mer fritt över snöytan.

Lustigt nog kan jag inte hitta kattspår i snön fast flera grannar har katter som allihop anser vår tomt ingå i just deras revir och ibland möts här och resonerar om gränsdragningen. Katterna gillar de skottade gångarna och där blir det inga spår.



Men snön ger mig möjlighet att få se mera. Ett gäng på fem skator brukar snurra runt här - och ofta reta de besökande kattorna. Här har en av dem landat och gått några steg utan att lyfta ordentligt på fötterna. Ett fint och lite skojigt mönster, tycker jag.



Titta här åt höger! Här syns ett vingslag då skatvingen slog i marken. Visst är det lite märkvärdigt att se det så tydligt i snön.



Men det hindrar inte att jag nu helst vill snabbt bli av med allt det vita. Det finns hopp. Idag har jag kunnat sitta ute på min fina baktrappa och njuta i solen. Fåglar sjöng och det droppade friskt från taket. Våren är på väg!

Inga kommentarer: