fredag 15 juli 2011

Nytt utetak


Vår son brukar ha ett byggprojekt ihop med pappa varje sommarsemester. Oftast bygger de här men ett år la de kakelgolv på hans balkong. Årets projekt har genomförts i veckan. Det var ett byta vårt hopplöst nedmossade utetak mot ett nytt och genomskinligt. Det vitare partiet på det gamla taket var resultat av ett ambitöst tvättförsök som utföll så illa att taket utdömdes. Här har sonen med hjälp av släggan fått loss ett hörn.


Taket är avlyft och den gamla pilen pekar upp mot tomheten. Som synes på marken var det gamla taket rätt sunkigt.


Här har ny läkt kommit på och dessutom har det blivit förstärkning i hörnen. Det visade sig att det fanns en del betänkliga lutningar så hörnförstärkningen som borde varit från början kom till nu.


Plastplattorna som ska täcka är hela 4 meter långa och en meter breda. Här hivas den andra plattan upp på läkten.

De hann precis klart innan det började regna. Så här såg det ut i morse – torrt under taket! Och ljust och fint blev det. Nere vid hallonbuskarna ligger det gamla taket. Det blir nog en tur till återvinningscentralen med det idag. Då kan en del annat skräp som synts på bilderna få följa med.

2 kommentarer:

Helgi sa...

Hej!

Vad duktiga de är! Jag skulle tycka det vore kul om du ville skriva om det här projektet på byggforumet jag jobbar på. Du skriver bra och jag tror det skulle vara skoj för andra att läsa och se. Jag kan erbjuda en liten morot.

Hör av dig till mig på mejl så berättar jag mer,
helgibyggla@gmail.com

Vänliga hälsningar
Helgi

Beppan sa...

Kul med gemensamma projekt - alltid roligare att jobba tillsammans med nära och kära än att jobba ensam!
Här har renoverats plattgång. Det fick bli årets projekt. Återkommer ca vart 5:e år. Tråkgöra, men så snyggt det blir efteråt!