fredag 25 november 2011

Novembersol


Häromdagen kom solen plötsligt fram ordentligt och det såg riktigt trevligt ut. Det mesta samlar sig nu under utetaket. De fina utemöblerna är undanplockade men den gamla stolen och de skruttiga plaststolarna får vara kvar ute. Krattan och vattenkannan är inte undanplockade men snöspade och sandningsgrejer är ute. Krattan har nog gjort sitt för i år liksom renspallen och kannan. Jag får be maken att peta in dem i boden.


En bit därifrån finns det fortfarande blad på björnbärsbusken. Hoppas de klarar vintern bra så det blir bär nästa höst! Eklöven på gräsmattan i bakgrunden är välklippta så de ska försvinna snabbast möjligt.


Solen står lågt. Kortet är taget vid 12tiden och ändå är uterummets skugga så här lång på gräsmattan.


Även den lilla syrenhäcken som kantar den gamla brunnen är nyfriserad. Pumpen är ersatt med en buddhabild som vi fick i försenad bröllopspresent för många år sedan.
Nästa vecka kommer snickaren som ska byta våra fönster. Spännande!

2 kommentarer:

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan !

Det var ett tag sedan.
Igår passerade jag Huddinge för vidare resa mot Stockholm-Lidingö och tillbaka.
Vilken underbar Novembermånad, förra året var det snöstorm när jag for. Har en syster som fyller den 24:e.Och jag i Mars. Så två ggr om året träffas vi.Upptäckte igår att det är allt för sällan.Det var så smidigt att åka bussen hemifrån via Östertälje, det flöt på hela vägen. Behövde inte vänta något, kom nästan i sista minuten på T-banan och Lidingötåget.Nu fick jag även träffa minste sonens Fru och lilla dotter snart 10 månader.Helt underbart.
Det vill jag göra igen.Babyn gillade mig.Det tog skruv, det gjorde Mamman också.Sedan körde hon mig till Ropsten.Där sparade jag tid.

Trevlig helg !
Mi

Beppan sa...

Tack för tips på skötsel av cyklamen! Så fantastiskt att du lyckas med den i flera år. Ja - det är nog vattningen det hänger på.

Nu har jag satt krukan i en skål med vatten när jorden har känts torr. Där i skålen har den fått stå en timme eller så, tills jorden inte drar åt sig något mer. Ska pröva din variant med vatten upp till kanten nästa gång - som med orkideer.

Inte särskilt vintrigt hos dig!