fredag 5 februari 2010

Kallare vinter



När solen kom fram idag efter föregående dagars ivriga snöande, tog vi oss en biltur. Vi höll oss på större vägar där bussarna går för att vara säkra på att plogbilarna varit där. Vi kom så småningom ner till Årsta havsbad och svängde ner för att njuta av utsikten över fjärden. Rännan som behövs för Utö-båten syns tydligt på den annars helt istäckta fjärden.


När vi kom hem påminde jag mig om att jag fotade ungefär samma motiv i fjol. Titta! För ett år sedan fanns det inte en isgnutta på vattnet.


Nu ligger Utöbåten där med isbitar runt sig vid bryggan.


I fjol gick jag ut på bryggan och fotade in mot land. Jag var också ute lite senare på dagen, som syns av den rodnande himlen.
Visst är det en ytterst påtagligt strängare vinter i år! Och det lär ta sin tid innan den är över. All denna snö och is måste ju smälta innan våren kan komma igång. Misstänker att den omsjungna lilla videungen får sova bra mycket längre i år.

Inga kommentarer: