lördag 25 oktober 2008

Höstfint men inte krattat


Så här års bör en trädgårdsägare kratta löv särskilt om man som vi har en rejäl ek. Men jag gillar verkligen inte den sysslan. För massor av år sedan var min mamma gärna jätteduktig med att riva ihop små dumma högar, som hon sedan ”glömde bort” så det då tunga arbetet att dra eländet till slutadressen övergick till mig. Men det går att få fint utan kratta idag. Vi kör gräsklipparen över löven, när de trillat ner och sedan får det vara bra. Löven fladdrar inte runt när de blivit lite klippta utan ligger still och börjar snabbt multna med hjälp av höstregnen. Daggmaskarna gör säkert också ett bra jobb med de små lövfragmenten..Till våren brukar vår gräsmatta vara lika snygg eller skräpig som de ambitiöst krattande grannarnas. Så här fint blev det idag!

1 kommentar:

gunnar i vaplan sa...

Hej Margareta.
Kul att du tittade in på min bloggsida, kolla även min hemsida www.vaplan.com så hittar du lite mer om vem jag är.
Jag gör också som du, alltså låter bli att kratta en massa löv.
Kör med gräsklipparen sen så tar maskarna hand om resten.
Kärleksörten som din bild visar är en trogen växt i min trädgård som nu snart väntar på första snön.