torsdag 30 oktober 2008

En kamera som kan rymma

I tisdags rymde min kamera. Vi firade bemärkelsedag dagen innan så den användes vid middagstid. På tisdagmorgonen tankade jag ner bilderna till datorn och lämnade sedan kameran på scannern där den gott kunde vara medan vi tog reda på följderna av gårdagens finmiddag. Sent på eftermiddagen gav en regnskur en av de tjusigaste regnbågar jag sett här. Kamera! Men den fanns inte på sin plats, inte där jag lagt den på förmiddagen, inte på någon annan rimlig plats heller. Vi letade febrilt medan regnbågen bleknade.

Men det var så konstigt. Den fanns verkligen ingenstans. Vi började undra om den kommit in i något av det vi röjde undan på morgonen. Vi kollade i kastrullerna, som vi tog ur diskmaskinen i röjningen. Nädå! I flaskkassen där gårdagens tomglas hade landat. Inte där heller. Till sist gick vi igenom soppåsen, som hamnat i tunnan under röjningen, för att inte riskera att slänga kameran i distraktion. Det började nästan kännas kusligt. Ingen kunde varit inne och tagit den: ytterdörren hade varit låst hela tiden.

Vi funderade över vad vi gjort för att hitta ledtrådar. Vi är båda ganska bra på att vara disträ. Jag gick häromdagen från min länstol för att hämta den pågående boken. Fick se att jag glömt att peta in osten i kylskåpet och gjorde det, men när jag kom tillbaka till stolen hade jag ingen bok. Det var bara att gå och hämta den i kylskåpet! Nog tyckte vi att vi kollade alla sådana ledtrådar men kameran ville inte visa sig. Det kändes som Strindbergs MAKTERNA var lösa.

Det fanns naturligtvis ovanligt mycket värt att fotografera under tisdagen och onsdagen – åtminstone kändes det så. Vid middagsdags på onsdagen kom den fram. Den låg i en gammal dataväska, som jag inte trodde varit använd på evigheter. Nisse kom på att kolla i den eftersom han erinrade sig att han använt en kabel från den under tisdag förmiddag, då han gjorde en kort utflykt för att hjälpa en bekant med datatrassel. Bra att han kom på det. Den hade kunnat ligga mycket länge där utan att bli hittad.

Men det skrämde mig att en pryl så påtagligt kunde rymma och egentligen förbättrades inte det av att den kröp fram rätt snart efter att jag hade bestämt mig för att köpa en ny kamera om vi inte hittat den till helgen.

Inga kommentarer: