tisdag 13 januari 2009

Vackert gråväder



Igår höll jag på att alldeles deppa ihop av det mörka och mulna vädret: det hotade att bli lika grått inne i mig. Det var tveklöst dags för en tur med min lilla röda bil. Vi tog varvet runt Bornsjön. Långt bort här syns Sturehovs slott. Jag fotade egentligen eken. Det är fantastiska stora ekar här efter åkern. Jag brukar alltid komma ihåg att ekar förr var förbjudna att fälla eftersom de behövdes för att göra marinens skepp av. Den här verkar rätt färdigvuxen till den uppgiften så det är tur att man gått över till metallbåtar nu.



Nu har jag åkt förbi Sturehof och hamnat i alléen. I dungen en bit bort finns det några bokar. Det syns på de rödtonade löven på kullen. Några rådjur betar ofta på det här gärdet, men de verkar vara någon annanstans idag.



Ja nu har vi åkt den lilla vägen klart och ska ut på stora vägen igen. Det här lilla torpet ligger så fint vid gångvägen in till strövområdet. Om man går förbi på sydsida om torpet brukar det gå att hitta tidiga blåsippor. Jag längtar till den tiden, men en mulen januaridag är inte heller enbart fel.

Inga kommentarer: