söndag 2 november 2008

Novembertrattisar


Det är något magiskt med svampplockning. Det är fint att ströva i skogen men det känns extra bra kunna hitta något fint att ta med hem. Jag som har svårt att gå brukar krypköra bilen på skogsvägar och hålla intensiv utkik. Sedan går min make och plockar in det jag sett. Det är alltid svårt att finna sig i att det är över för säsongen. Bilsvamp-plockningen är det slut med för i år. Det ska ju vara en skaplig storlek på svampen för att ska kunna se den från bilen, men årets goda Karl-Johansoppar har givit gott utbyte.

Men min make och son har inte givit upp än. Jag trodde nog att de skulle gå tomhänta när de drog iväg idag, men det gick alldeles utmärkt för dem. Det har också varit gott om trattkantarell i höst och det fanns tydligen en del kvar av dem. Men de var alldeles stelfrusna så det blev till att plocka försiktigt. Mycket löv och mossa fick komma med för att inte bryta svamparna.

Sedan har jag tinat svamparna på torkapparaten innan de gick att rensa. Nu ligger de flesta och torkar igen så jag kan spara dem, men visst blir det en god sås till middagen också.

Svampplockarna har nu övergått till att sätta vinterhjulen på sina bilar. Det är verkligen en övergångstid.

Inga kommentarer: