tisdag 25 maj 2010

Trädgårdsstart


Det är bra vackert nu. Så här fina grupper med gullvivor har vi lite varstans i trädgården. Det har varit ”mycket” ett tag så vi, dvs maken för jag har inte den rörligheten, har inte hunnit med att putsa på grönskan. Gullvivorna kommer snällt tillbaka nästa år om dom får blomma i fred och det blir ännu finare om dom får stå och fröa av sig.


Det här kortet har jag tagit från min stol under vårt gamla utetak. Lite stökigt men visst syns det att det är ett trivsamt stök. På pingstafton var det så här vackert.

Maken tog itu med gräsklippningen. Det var påtagligt dags. Gräset gick upp till magen på grannarnas katter, när de plöjde igenom det gröna. Jag kollade på klippningen och tjoade om att han skulle akta blommorna som placerat sig i det gröna. Blommande gräsmattor är snyggare än mer golfanpassade, tycker jag. På pingstdagen var det regn och åska; bra med vatten åt det nyklippta gräset.

På annandag pingst, som ju numera är en vanlig måndag, tog vi en tur till plantskolan och handlade. Det blev två stora skålar med tomatplantor, som så lovande ut och en planta riddarsporre. Undrar om den här lilla plutten verkligen kan bli 150cm hög, som det stod på anslaget där. I så fall kommer blomman bli lagom ovanför räcket i hörnet av min fina baktrappa. Jag får berätta hur det går.
Söndagens regn gjorde också att det gick att rensa ogräs. Maken drog upp förvånansvärda mängder kvickrot. Den hade verkligen tagit chansen då vi inte hunnit rensa. Det blev jättefint. Han fick också klippa bort hägg, lönn och askskott, som placerat sig i syrener och på andra dumma ställen.
Idag är det mulet igen och från körsbärsträdet snöar blombladen. Äppelträden håller på att slå ut. Det är en vacker tid just nu!

Inga kommentarer: