tisdag 9 november 2010

Inneväder


Ute faller snöblandat regn på snedden i den hårda vinden. Jag sitter inne i stugvärmen och hör hur vindbyarna tar i . Skönt att slippa gå ut just nu! Jo jag har varit ute för några timmar sedan, men det var kort biltur till sjukgymnasterna för träning. Det gick att bli förvånansvärt blöt av att gå från en bildörr tvärs över en trottoar till ytterdörren. Inne i träningsgruppen pratade alla om just vädret. En av damerna där var djupt besviken på vädret. Hon hade skyndat sig iväg och inte dragit upp persiennerna och tittat ut och trott att vädret skulle vara som igår: kallt och soligt. Tala om att bli besviken!

Bilden ovan tog jag för en månad sedan, då jag flyttade in mina pelargonier från baktrappan på grund av frostrisk. De är pigga nu med men blommar mer sparsamt. Jag hoppas kunna klara dem över vintern, särskilt den högra har varit en ovanligt fin planta och jag hoppas ju att det blir sommar även nästa år. Jag kan inte garnera bloggen med nya foton eftersom jag håller på och byta dator. Vår son gör det praktiska jobbet, men övergången tar sin tid. Han har både sitt jobb och roligare fritidsgrejer att sköta.

Eken som syns som gröna blad i bakgrunden har tappat alla blad nu. Maken hann köra gräsklipparen över löven så de kan inte virvla runt utan kommer ha multnat rätt tidigt nästa vår. Skönt att slippa kratta och det lär vara miljövänligare så här!

Jag tror jag håller mig inne och kollar på busvädret genom de droppfyllda fönstren resten av dagen. Vädret säger nog att det är dags för en god bok och fötterna högt.

3 kommentarer:

Beppan sa...

Minus 16. Gnistrande snö Sol Så har vi haft det i norr idag. Hoppas vi slipper ert ruskväder...

Det där med fötterna högt och en god bok låter skönt!

Tina sa...

En god bok med fötterna i högläge låter inte så dumt! Kul att du gillade soppan förresten. :-)

BeritElisabet sa...

Nu kan jag till och med kommentera här! Har skaffat ett blogger-konto för att kunna följa (och skriva kommentarer) i ett barnbarns reseblogg.

Har kika bakåt nu - du har alltid så fina bilder.
Pelargoner brukar gå att övervintra nästan vöeralllt. Dom kanske inte är så vackra under vintern, men överlever, det gör de. Var bara rätt sparsam med vattning!

Och huvaligen för snö redan i oktober och november!!!!

Kände direkt igen bilden från vägen utmed Klämmingen, tagen alldeles efter - eller före beroende på vilket håll man kommer ifrån - den där bron/vägstumpen som oftast äv översvämmad på våren.
Jag har bekanta i Laxne, och åker den vägen då och då.