lördag 22 november 2008

En skrubb kan bli bra att ha


Jag bor i ett gammalt hus. Det byggdes 1919 och blev ombyggt till att se ut som ett funkíshus 1936. Det har som i alla gamla hus därav fått en del mindre rationella ytor. Bland annat är det ett litet konstigt rum i anslutning till köket. Enligt en äldre herre vars morföräldrar – om jag inte minns fel – en gång bodde här skulle det bli en junfrukammare, vilket på den tiden lär ha varit en rejäl statusgrej. Någon piga kom dock aldrig att bo i det 2 x 2,7 m stora rummet. När vår son var liten, blev det ett bra lekrum i anslutning till köket. Det var praktiskt att ha koll på honom medan köksarbetet framskred. Med tiden blev datorn hans leksak nr 1 och datarum har rummet varit sedan dess.

När man började ha kylskåp i vanliga hus saknades naturligtvis plats för det i det hus som nu är vårt. Den ombyggande 1936 hade inte så avancerade planer. Men kylskåpet krävde sin plats och den kylskåpsugne ägaren satte kreativt sågen i väggen mellan köket och pigkammarens garderob. Den placeringen fungerar fortfarande utmärkt.

Resten av den gamla garderoben blev över. Den har en golvyta på enbart 0,75 x 0,55 m . Jag har använt smatten till sådant som behövt ha det varmt och torrt som mina burkar med torkad svamp. Men när jag i går morse skulle ta ut en hink, som råkat hamna där, fann jag den bräddfull med plastpåsar med torkade äpplen – årets skörd var god och torra äppelbitar är gott på morgonfilen. Dags att få ordning på smatten!

Sagt och gjort. Steg ett blev en utflykt till byggmarknaden, där efter långpromenaden runt området bland annat ett avlångt paket med delar till en trähylla inköptes. Sedan fick maken bruk för sin borrmaskin – de förborrade hålen fanns inte på hyllplanen. Med tiden var en stilig hylla färdig. Allt som samlats i smatten åkte ut. Vi blev båda förvånade över hur mycket det var och började samtidigt känna oss smått förmögna när vi såg hur mycket fin svamp vi hade.

Dammsuga och torka pluttgolvet. Lirka in hyllan, vilket visade sig lättare sagt än gjort: kylskåpets kontakt satt så gulligt att ena hyllstolpen behövde kapas 4 cm. Men till sist var det färdigt och vi kunde börja lassa in på den nya hyllan. Titta så fint det blev!

Jag tror jag ska testa att göra en riktig surdeg nu när jag har en bra plats att jäsa den på. Mer plats fick vi och dessutom ett gott samvete: så duktig man känner sig när ett så här gammalt fulhål blir fixat!

Inga kommentarer: