måndag 10 november 2008

Goda norska fiskekaker


Som kontrast till allt kulturellt och ambitiöst tänkte jag ta ett varv om ett bra middagsrecept. Inte dagens, inte köpa fisk på måndagar har jag lärt mig men från förra veckan.

Läser ofta norska tidningar på nätet och hittar en del recept där. Det här med fisk kan de ju verkligen där - även hur man hanterar den så man får ut en del för pengarna. Detta recept tyckte jag var riktigt lyckat. Självklart har de bättre koll på fisk än vi, och dessa goda fiskfärsbiffar gjorda på sejfilé är dessutom billiga även med inköp här i landet. Receptet är tänkt för 4 personer. Vi två köpte bara en ynka sejfilé och expediten påpekade att det var för lite fisk till en middag…

Att köra slaghacken tills färsen blir seg verkar vara grejen. Det hade jag aldrig fattat utan att jag testat detta recept.

Jag gjorde risotto med de grönsaker jag hade i kylen till och det blev jättegott. En billig och god middag är inte att förakta. Potatis och remoulade hade säkert varit prima till de goda fisk-pannbiffarna också.

Fiskekaker
400 g fiskfilé
1½ tsk salt
peppar
1 tsk potatismjöl
1 dl mjölk

Se till att alla ingredienser är kalla.
Skär fisken i bitar och ha den i foodprocessorn – ja slaghacken du vet..
Häll i saltet och kör maskinen tills färsen är fast och seg. Tillsätt mjölken i omgångar och kör emellan.
Tillsätt potatismjöl och gärna finhackad lök.

Forma färsen till stora släta pannbiffsaktiga kakor. Tryck dem lite platta och stek dem i medelvarm stekpanna tills de är trevligt gyllenbruna.

Inga kommentarer: