fredag 28 november 2008

Försök med surdegsbröd

Jag fick ju en fin hylla bakom mitt kylskåp häromdagen och har nu invigt den med att göra en rågsurdeg och baka bröd med surdegen. Jag följde Martin Johansson anvisningar om hur man ska göra surdegen och bakade sedan hans bröd ”utan särskilda krusiduller” http://paindemartin.blogspot.com/

Rätt spännande att se hur plasthinken med surdegen blev allt rundare i botten medan den växte till sig under veckan, men tyvärr syntes det inte på fotot jag tog.

Däremot gick det att se inne i burken att något hänt. Visst ser det lovande ut!


Jag gjorde deg efter bästa förstånd och med tiden var det dags att baka ut. Det här med att ” Dra ut degbitarna lite grann, och vik sedan in kanterna mot mitten tills det blir en rund, lagom stor boll.” klarade jag inte av riktigt. Inser att ordet boll bör vara en god beskrivning av de ojästa bröden om inte slutresultatet ska blir lite platt. Mina bröd blev inte riktigt så bolliga, men jag kan väl bättra mig nästa gång.


De jäste på bra, hamnade i ugnen och gräddades. Luktade väldigt gott!


Och så var det dags för middag. Riktigt gott bröd. Att det är lite platt betyder ju inget för smaken. Spännande att testa. Baka med jäst kan jag. Detta är en helt annan teknik. Det blev i alla fall rätt jämna och fina jäsbubblor i degen.


Kul att få lära sig något nytt.

Inga kommentarer: